Liberalerna har varit ett ledande och drivande parti i jämställdhetsfrågor i många decennier. Därför vill vi skärpa kraven på kommunens jämställdhetsarbete.

En självklarhet är lika lön för lika arbete. Vi vill därför ta fram en handlingsplan som syftar till konkreta åtgärder att rätta till löneorättvisor snarast möjligt.

På arbetsplatser med ojämn könsfördelning vill vi skapa bättre förutsättningar för att det underrepresenterade könet skall rekryteras. Vi vill på ett ännu tydligare sätt verka för att man redan i förskolan aktivt arbetar med jämställdhetsfrågor. Stödet till Kvinnojouren behöver ökas genom indexreglering, vilket inte skett på flera år. Kvinnojouren ska inte ta hela ansvaret för våldsutsatta barn och kvinnor och det bör inrättas en kvinnofridssamordnare i kommunen. Kommunen bör ansluta sig till Centrum mot våld i Västerås, för att få tillgång till jourhjälp, skyddat boende och professionellt stöd.

Vår politik

No response

Vill du veta mer om vår politik eller ha kontakt med Liberalerna där du bor? Lämna din e-postadress här, så hör vi av oss.