Tillgänglighet till vårt samhälle är en rättighet för alla. Vi vill därför arbeta för en förbättrad integration för alla nyanlända, oavsett etisk bakgrund. Därför kräver vi att all kommunal information skall finnas på de språk som är representerade bland kommunens invånare. En väl fungerande svenskundervisning (SFI) är likaså ett viktigt inslag i integrationsarbetet, och undervisning ska ges minst fem timmar om dagen, fem dagar i veckan. Möjlighet till barnpassning i samma lokal ska ges. Den deltagare som uteblir från undervisningen ska få ett ersättningsavdrag.

Det bästa sättet för människor att integreras är att mötas i olika vardagssituationer. En av de viktigaste är att ha ett arbete att gå till. Vi vill arbeta för en öppen och dynamisk arbetsmarknad som skapar arbetstillfällen som passar alla. Kommunen ska upprätta en konkret handlingsplan för att motverka och förebygga den befintliga radikaliseringen.

Vår politik

No response

Vill du veta mer om vår politik eller ha kontakt med Liberalerna där du bor? Lämna din e-postadress här, så hör vi av oss.