ÄLDREOMSORG

ETT TRYGGT OCH AKTIVT LIV FÖR ÄLDRE

Alla som vill och kan fortsätta att arbeta efter uppnådd pensionsålder ska ha rätt till detta – det behövs en ändrad attityd till äldre och deras kunskaper och erfarenheter. Bort med äldrediskrimineringen.

Eget rum i vården

Alla som tas om hand i vården eller bor på särskilt boende ska få ha tillgång till eget rum. Liberalerna vill också införa en omsorgsgaranti som ger rätt till en god, trygg och medmänsklig vård.

Medicinskt ansvarig läkare och vårdombudsman

Det måste finnas en medicinskt ansvarig läkare kopplad till varje särskilt boende. En vårdombudsman bör utses i Sala kommun med uppgift att granska situationen för äldre, för människor med funktionshinder och människor med särskilda behov.

Trygghets- och serviceboende

Vårt äldreboende behöver reformeras: Det måste finnas ett boende för de som vill bo i lägenhet med en viss grundtrygghet och ändå en gemenskap med omgivningen. I ett kooperativt boende med gemensamt ansvar för sällskapsutrymmen, tvättstuga, relaxutrymmen(bastu, pool…) etc. och med tillgång till personal (fastighetsskötsel, habilitering) kan boendet få andra dimensioner än idag. I idén ingår dessutom att alla hjälper varandra eftersom alla har samma gemensamma intresse i boendet. I kooperativet ska man kunna flytta in när man fyllt sextio år och utan att erlägga hög insats. Istället kan en årlig medlemsavgift uttas.